VOLG UPSELL   LinkedInTwitterfacebook Google+

Blog

De blauwe olifant


Wie kent deze opdracht niet? ‘Denk niet aan een blauwe olifant’! En waar denk je aan, jawel, de blauwe olifant. Heel flauw inmiddels, maar het blijft steeds werken. Hoe komt dat toch?

Ons brein herkent eigenlijk het woord ‘niet’ niet en concentreert zich dus op wat daarvoor of daarna komt. Als je zegt : “Ik mag dit niet vergeten”, dan is de kans groot dat je het juist wel vergeet, want je programmeert je hersenen als het ware op het woordje ‘vergeten’. Veel doelgerichter is om te zeggen “Ik zal eraan denken”. Grote kans dat het dan wel blijft hangen.

Als je je dit realiseert, dan zul je merken dat het op heel veel gebieden toepasbaar is. In het opvoeden van kinderen bijvoorbeeld is dit bijzonder handig. Wanneer je zegt: “Niet met je handen eten”, dan raken sommige kinderen in de war. Hoe moet ik dan wel eten?? Pas bij “Eet eens met mes en vork” is het duidelijk wat je bedoeling is (of ze daar vervolgens naar handelen is een tweede).

En zo kun je niet alleen duidelijker met anderen communiceren, je kunt dit ook als hulpmiddel inzetten als je jezelf in beweging wil krijgen. Als je bijvoorbeeld van werkkring wil veranderen. Veel mensen weten goed aan te geven wat ze niet willen – “ik wil geen corporate omgeving meer”, ”ik wil geen discussies over thuiswerken”, “ik wil niet 60 uur per week werken”.

Draai het nu eens om en geef aan wat je wel wil. “Ik voel mij thuis bij een kleinere organisatie vanwege de platte structuur”, “Ik wil ook graag af en toe thuis kunnen werken” en “Ik vind een goede balans tussen werk en privé belangrijk”. Dan wordt voor jezelf duidelijk wat je wensen zijn en kun je gerichter op zoek naar de werkgever die bij je past.

Bij Upsell Recruitment helpen we je graag op weg om erachter te komen wat een volgende stap zou kunnen zijn. Dus wil je denken in mogelijkheden en doelgericht op zoek gaan? Dan spreken we je graag!

Online Reputatie:


Hoe ziet je online reputatie er uit?  Eén zoekopdracht met je naam erin kan behoorlijk wat informatie over je opleveren. Over jou, over je sociale netwerk en over je online activiteiten.
Steeds vaker gebruikt een potentiële werkgever het internet om nog meer informatie op te zoeken over een sollicitant. Dit kan na een gesprek plaatsvinden of juist daarvoor al.

LinkedIn

Als je gaat solliciteren, wil je natuurlijk dat je op een positieve manier vindbaar bent op internet! Je kunt het beste een LinkedIn profiel aanmaken. Je kunt je LinkedIn zo uitbouwen en zo plaatsen dat je een groot professioneel netwerk krijgt.

 Potentiële werkgevers bekijken het LinkedIn-profiel voor het maken van een vergelijking met de informatie uit een cv. Zo vragen zij zich af of het profiel overeenkomt met het cv en in hoeverre iemand zijn of haar cv heeft aangepast voor deze sollicitatie. Een korte blik op deze pagina kan de potentiële werkgever veel informatie geven, die wellicht meeweegt in de beslissing of iemand wel of niet passend is voor de organisatie en functie.

Google jezelf!


Ook wij bij Upsell zien dat kandidaten regelmatig worden afgewezen na gesprekken of überhaupt niet worden uitgenodigd, mede door acties die zij ondernemen op het internet/social media. Bepaalde foto’s op Facebook, tweets, uitingen op forums en ga zo maar door. Wat privé lijkt is niet altijd privé. Het is erg belangrijk om goed na te denken bij wat je online post, met wie je het deelt en wat dit voor consequenties heeft. Google jezelf daarom om te zien wat er van jou openbaar is op het internet.

Google je interviewer
                                                                                          

Als er een kandidaat op gesprek gaat bij een opdrachtgever informeren wij de kandidaat altijd met wie (naam + functie) zij dit gesprek hebben. Wij adviseren kandidaten om die kennis te gebruiken en deze persoon te googlen. Deze informatie (bijvoorbeeld iets over een hobby) kan je helpen tijdens je sollicitatie.


Een nieuw jaar biedt nieuwe kansen!

Allereerst wil ik iedereen namens het hele Upsell team een geweldig en voorspoedig 2014 toewensen!

Een nieuw jaar biedt dan altijd weer de mogelijkheid voor een korte reflectie van datgene wat er afgelopen jaar gebeurd is en wat er in het nieuwe jaar op de planning staat.

Naast alle goede voornemens is het vaak toch ook weer ‘business as usual’ en verzanden we weer heel snel in het ‘normale’ ritme.

2013 was een dynamisch jaar, ook voor ons in de Recruitment branche, maar doordat alle neuzen dezelfde kant op staken en door hard werken hebben we als team een goed jaar gemaakt. Uiteraard weer veel geleerd, teleurstellingen moeten verwerken maar toch ook weer een zeer groot aantal mooie plaatsingen kunnen doen voor onze kandidaten en opdrachtgevers. Daarnaast was de aanstelling van ons nieuwe teamlid Désirée Hardijzer een schot in de roos!

2014 zal wederom een jaar worden van hard werken, aanpoten en de schouders eronder zetten! De  economische signalen staan op groen maar we zullen niet te vroeg juichen. Het zal enige tijd duren voordat alles echt los komt en kandidaten bereid zijn om een nieuwe stap in zijn of haar carrière te nemen.

Bedrijven zien de kansen al wel en zullen deze eerste maanden van het jaar de plannen smeden hoe zij de sales doelstellingen gaan behalen en wellicht kan die nieuwe kanditat(e) het verschil gaan maken.

Kortom, het wordt zeker geen makkelijk(er) jaar maar wel een jaar met vele kansen die we met beide handen zullen moeten oppakken!

Een gezond en succesvol 2014!

Een vol glas

Zo aan het einde van het jaar is het voor veel mensen tijd om weer de balans op te maken. Voor velen letterlijk, de cijfers worden weer op een rij gezet, en voor anderen figuurlijk. Wat heeft 2013 gebracht en wat gaat er komen in 2014?

Het jaar 2013 heeft in het teken gestaan van de crisis. De kranten stonden vol met berichten over de gevolgen daarvan en velen zijn erdoor geraakt, in meerdere of mindere mate. Iedereen kent wel mensen die hun baan zijn kwijtgeraakt of die op een andere manier flink hebben moeten inleveren. Dat zet je soms weer even goed met beide benen op de grond en kan confronterend zijn. Het is nog niet zo makkelijk om iets waardevols los te laten en te zien dat daarmee weer andere mogelijkheden een kans krijgen om tot bloei te komen.

Je kunt niet altijd invloed hebben op wat er om je heen gebeurt. Vaker niet dan wel eigenlijk. Maar je kunt wel invloed hebben op hoe je met die situaties omgaat. Jij bepaalt zelf of je bij de pakken gaat neerzitten of de draad weer oppakt. Jij bepaalt of jij je laat ontmoedigen of aanmoedigen door de situatie. Is het glas half leeg of half vol?

Bij Upsell Recruitment is het glas half vol. Er zijn altijd mogelijkheden en kansen, als je die maar ziet en pakt als ze voorbij komen. 'Als er één deur dichtgaat, gaat er een andere open’, je gaat op zoek naar nieuwe manieren om invulling te geven aan je werk. Een flexibele opstelling en ruime blik zijn daarbij belangrijk.

Voor 2014 wenst Upsell je een vol glas, open blik en open deuren!


Het oog van de storm

 

In een periode waarin we veel steun gegeven hebben aan de slachtoffers van de Filippijnen, Nelson Mandela is overleden en een mogelijke wereldwijde recessie op de loer ligt, lijkt het soms alsof we continu geteisterd worden door stormen. De inwoners van de Filippijnen weten als geen ander wat voor impact stormen kunnen hebben. In Nederland maken wij ook stormen mee. Daarmee doel ik niet op de storm van afgelopen week.

Nederland klimt voorzichtig uit de recessie, maar deze week werd ook weer aangekondigd dat er een wereldwijde recessie op de loer ligt die wederom de wereld en Nederland als een storm kan stil leggen. De bestedingen blijven achter, de winkels draaien niet voldoende omzet waardoor ze hun deuren moeten sluiten, hierdoor stijgt ook de werkloosheid verder.

 

Het is opvallend dat Nederlanders zich wel kunnen verenigen achter een gezamenlijk belang. Nederland is weken in de ban geweest van het ‘Zwarte Pieten’ issue. Mag Zwarte Piet wel of niet blijven? De boodschap is duidelijk, kom niet aan het Sinterklaasfeest. Eigenlijk is het Sinterklaasfeest voor veel Nederlanders ‘het oog van de storm’, een moment om ons even te onttrekken uit de storm, voordat we ons weer moeten verzetten tegen de alledaagse beslommeringen.

 

Nelson Mandela was het oog in de storm tijdens zijn strijd tegen apartheid. Maar niet op de manier zoals meeste wereldleiders dat proberen af te dwingen, met geweld. Sterker nog, hij stond op wanneer de storm hem probeerde weg te vagen en liet zich niet verleiden om terug te slaan. Hij bleef kalm wanneer hij gevangen gezet werd, een man met een missie en een overtuigingskracht die zijn weerga niet kent. Alleen al zijn aanwezigheid zorgde voor rust. Respect voor de man die zijn leven heeft gegeven om het land waar hij zo van hield uit de baan van een vernietigende storm te houden, waardoor deze uiteindelijk is gaan liggen.

 

De angst regeert momenteel. Angst voor een volgende storm.  Maar is dat wel terecht?
Het is soms goed om even in het oog van de storm te gaan staan. De enige plek in een storm waarbij het windstil is en waar de zon schijnt.