VOLG UPSELL   LinkedInTwitterfacebook Google+

Waar is de Desktop PC gebleven?

Ik las een grote kop in de krant afgelopen week  dat steeds minder mensen thuis een vaste computer hebben staan. Ongeveer twee derde van de huishoudens heeft momenteel zo'n desktop. In 2009 was dat nog meer dan driekwart. Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag bekendmaakte.

Is dat puur gezien het feit dat we de desktop niet meer praktisch en/of  mooi vinden of zien we een enorme versnelling in adoptie van de mobiele telefoons en tablets, de ontwikkeling van nieuwe interfaces die leidt tot een veranderd consumentengedrag waardoor we ook op een andere manier met bedrijven omgaan

In het post Desktop PC tijdperk verwacht de consument dat de informatie naar hen komt, onafhankelijk van met welke device ze werken en daarbij verwachten ze ook dat de service erop afgestemd is.

Kortom, de consument is mondiger en veeleisender geworden met als gevolg dat ook het bedrijfsleven zich zal moeten gaan aanpassen om zodoende niet achter de feiten aan te lopen.

De traditionele manier van interacties bestaat haast niet meer aangezien we zoveel veranderingen zien:

-         De desktop pc is niet langer de centrale informatiebron in huis

-         De schermen worden kleiner en….verdwijnen; de norm is daarbij ook nog eens veranderd, de pc monitoren verdwijnen in het huishouden en zijn inmiddels vervangen door 5 inch smart phones en tablet computers met 8-10 inch. schermen.

-         Het toetsenbord en de muis zijn zeker niet meer van deze tijd. Swype, Siri en bijvoorbeeld Kinect voor de Xbox hebben de wereld veranderd.  Door deze methodes zal binnenkort de verkoop van tablet computers groter zijn dan het aantal laptops.

En wat doen wij – stil blijven zitten en wachten wat er vervolgens gaat gebeuren of inspelen op deze ontwikkeling en anticiperen?

Persoonlijk denk ik het laatste; in de komende jaren zal de technologie een steeds grotere rol in ons dagelijks (bedrijfs-) leven gaan spelen.  Een standaard ontwerp bij een organisatie zal er niet meer snel zijn; de consument wil op ieder moment van de dag op elke device de juiste informatie beschikbaar hebben.

Ook Upsell zal als organisatie hierin meegaan zodat ook onze website bijvoorbeeld goed te bereiken is op zowel de PC als de mobiele telefoon.

Monique Logger.