VOLG UPSELL   LinkedInTwitterfacebook Google+

PAK IK DE TREIN OF KRIJG IK EEN AUTO?

De tijd dat de sollicitatiegesprekken in een autoshowroom plaatsvonden ligt al enige tijd achter ons. Maar nog steeds hebben veel mensen de beschikking over een leaseauto.

Wie herinnert zich nog de tijd rond het jaar 2000 waarin voornamelijk IT bedrijven, hardware-, software- en consultancy organisaties, sollicitatiegesprekken voerden in een auto showroom waarbij, bij goed gevolg, de kandidaten gelijk een contract konden tekenen en de auto konden meenemen.

Stel je nog even voor hoe het ging: een enorm gebrek aan IT personeel waarbij het nog niet eens ging om geschoold personeel op computergebied maar mensen met vooral analytisch denkvermogen.

Deze kandidaten kregen een analytische test en vervolgens een gesprek met de wervingsmanager. Verliep dat gesprek dan naar wens, dan mochten ze een auto uitzoeken voor een proefrit, terwijl ondertussen het contract werd opgemaakt. De datum van indiensttreding was eigenlijk de enige factor of ze de auto dan ook gelijk mee mochten nemen na het ‘showroom’- gesprek.

Als ‘toetje’kreeg het personeel vaak ook nog eens een goede optie/bonus regeling.

En daarbij ook nog eens: hoe hoger de functie, hoe dikker de wagen.

Vandaag de dag is deze situatie niet meer haalbaar. In de huidige economie zijn auto’s van de zaak eerder een uitzondering dan een standaard emolument.

Onlangs had ik nog een sollicitatie procedure met kandidaat aan de hand waarbij ook deze situatie weer te sprake kwam; zit er een auto van de zaak bij, krijg ik kilometers vergoed of moet ik van het Openbaar Vervoer gebruik gaan maken? Kandidaten zien ook deze tendens dat het niet per definitie is dat er een auto van de zaak bij zit, Sales en buitendienst functies dan wel uitgesloten.

Wat je meer en meer ziet is dat organisaties op zoek zijn naar kandidaten die uit de directe regio komen van de standplaats. Hierbij wordt een win-win situatie gecreeerd aangezien de werkgever minder onkosten heeft (lees: geen lease auto en kilometer vergoeding) en de werknemer dichter bij kantoor woont en ook een kortere reistijd heeft.

De overheid stimuleert daarnaast het gebruik van het Openbaar Vervoer en het terugdringen van ‘dure’auto’s op de Nederlandse snelwegen. Als er dan uiteindelijk toch een auto gekozen mag worden kun je vervolgens nog eens de keuze maken uit geheel privé gebruik middels de huidige 14, 20 en 25% regeling.

Standaarden zijn er niet en zullen er niet komen; iedere organisatie heeft zijn eigen filosofie hier omtrent. Maak een auto van de zaak geen hoofdzaak – het gaat tenslotte om de job en… jouw toekomst!!

Monique Logger