VOLG UPSELL   LinkedInTwitterfacebook Google+

TEKORT AAN TALENT GROOTSTE ZORG HR-MANAGERS

HR-managers van Europese bedrijven maken zich de meeste zorgen over een tekort aan talent voor hun organisatie.
Gerelateerd


In tegenstelling tot voorgaande jaren zijn kosten voor hen niet langer de grootste uitdaging. Dat blijkt uit onderzoek van Aon Hewitt.
Talent

Waar in voorgaande jaren kosten de belangrijkste factor was bij het HR-beleid, zien HR-managers nu de grootste uitdaging in het vinden van geschikt personeel. Vorig jaar stond dit onderwerp nog op de vijfde plaats. Volgens Brenda Broad, Executive Director Talent & Organisation Consulting bij Aon Hewitt, betekent dit een voorzichtig herstel van de economie: ‘Je ziet dat het optimisme in de markt weer toeneemt. Ik zou het nog niet als ‘goed’ willen kwalificeren, maar het stabiliseert zich allemaal wel.’
Vraag groeit

Het aantal bedrijven dat meer medewerkers nodig heeft, stijgt van twintig procent vorig jaar naar 28 procent procent nu. In 2009 verwachtte slechts 8 procent van de HR-managers een groei van het personeelsbestand. Brenda Broad: ‘Dit betekent ook dat bedrijven zich er steeds meer bewust van zijn dat ze goed naar hun personeel moeten kijken om straks ook succesvol te blijven. Om jezelf te versterken en te stabiliseren moet je nadenken over je personeelsbehoefte.’
De positieve trend uit zich ook in de verwachte personeelsreducties. HR-managers denken komend jaar minder te hoeven snijden in hun personeelsbestand. In 2009 verwachtte 71 procent minder medewerkers nodig te hebben. Vorig jaar daalde dat aantal al tot 44 procent. Nu denkt nog maar een kwart (26 procent) een personeelsoverschot te hebben.
Bedrijfsdoelstellingen

De HR-professionals geven aan meer dan voorgaande jaren de bedrijfsdoelstellingen te halen. Toch worden de doelstellingen op bepaalde gebieden niet gehaald. Zo geeft 83 procent van hen aan de doelstellingen op het vlak van de balans tussen werk en privé niet te halen. Op het gebied van diversiteit van het personeelsbestand behaalt driekwart van de bedrijven niet het gewenste niveau.
Brenda Broad: ‘Wat ik in de praktijk merk is dat voor deze onderwerpen weer steeds meer aandacht komt. Het kan dus goed dat deze doelstellingen binnenkort wel gehaald worden. Het is trouwens sowieso lastig om de verwachtingen van werknemers waar te maken omtrent deze onderwerpen. De wensen van het personeel zijn vaak veel hoger dan wat bedrijven kunnen waarmaken.’
Overgangsperiode

Volgens Brenda Broad hebben HR-managers de cruciale overgangsperiode tussen crisis en herstel over het algemeen glansrijk doorstaan: ‘Hun vertrouwen in de toekomst stijgt. Ze beginnen zich nu meer te concentreren op de onderdelen van het menselijk kapitaal die van cruciaal belang zijn voor het leiding geven aan en de verdere uitbouw van het bedrijf.’
Onderzoek

Het onderzoek werd gehouden onder HR-managers van ruim vijftig bedrijven uit heel Europa, waarbij in totaal meer dan 2,2 miljoen werknemers in dienst zijn.

Basti Baroncini, redacteur P&Oactueel.