VOLG UPSELL   LinkedInTwitterfacebook Google+

EEN WERVING & SELECTIE BUREAU INSCHAKELEN? JA OF NEE?

Als werving & selectie bureau krijgen wij regelmatig de vraag waarom ze ons zouden inschakelen voor het werven van nieuwe medewerkers. Tegenwoordig is toch iedereen vindbaar op het internet? Voor 170euro zet je een advertentie, bijvoorbeeld op linked-in en de sollicitanten stromen binnen. Kortom de klanten kunnen zelf wel werven en hoeven geen “duur” werving en selectie bureau in te schaken. Ja duur, dat is nog steeds de perceptie.

Het werven en selecteren van de juiste medewerkers blijft één van de kritische factoren voor het succes van een organisatie. Dit geldt zowel bij een overschot aan geschikte kandidaten als in tijden van arbeidsmarktkrapte, de arbeidsmarkt mondiaal of aan het vergrijzen is of steeds diverser wordt. Uitdagingen te over!

Er zijn in ieder geval minimaal 2 belangrijke redenen waarom je als bedrijf een werving & selectie bureau zou inschakelen. Kies dan wel een bureau wat gespecialiseerd is in jou branche of het functiegebied waarvoor je medewerkers zoekt.

Reden 1

Je hebt zelf geen of weinig capaciteit voor het recruitment proces. Je huurt het bureau dus in om jou werk uit handen te nemen. Je huurt kennis in en het netwerk. Stel je zet een advertentie op linked-in en je krijgt 50 reacties. Daar moet je wel wat mee doen. Het aanbod van niet geschikte kandidaten die solliciteren is zeker in een tijd van werkloosheid heel hoog. Om uiteindelijk tot die ene kandidaat te komen die je zoekt is een zeer arbeidsintensief proces. Een goed werving & selectie bureau neemt dit werk uit handen en presenteert uiteindelijk maar 2 a 3 kandidaten die goed passen binnen het gestelde profiel en de cultuur. De klant heeft een keuze uit meerdere goede, geschikte en gescreende kandidaten. Uiteindelijk betaald de klant het werving & selectie bureau uitsluitend na een succesvolle plaatsing.

Reden 2

Je huurt een werving & selectie bureau in voor vacatures waar de markt gedomineerd word door kandidaten. Deze kandidaten zijn lastiger te traceren en dat is niet alleen arbeidsintensief maar vereist ook een goed en actueel netwerk. Een goed werving & selectie bureau heeft een groot en actueel netwerk wat in de loop der jaren is opgebouwd. Hier zit veel tijd en dus kapitaal in.

Als laatste wil ik toch nog even ingaan op het begrip “duur’’. Als je ziet wat wij allemaal doen om een vacature in te vullen, de hoeveelheid tijd, energie en uiteraard kwaliteit dan is “duur” een relatief begrip. Vaak horen we 20% is veel te veel en dan moet er onderhandeld worden. Maar beste klant als wij de vacatures exclusief krijgen en de klant ook in ons wil investeren dan kunnen we dat percentage wel halveren. Maar de meeste klanten denken beter af te zijn met een “shot gun approach” en schakelen vele bureaus in. Kortom de succes ratio word steeds kleiner en het commitment ook. Als we hier iets aan zouden kunnen veranderen dan zou onze markt en die van onze klanten er heel anders uit gaan zien.

Jacqueline de Boom