VOLG UPSELL   LinkedInTwitterfacebook Google+

BAAN ZOEKEN EN WERVING SLUITEN NIET GOED OP ELKAAR AAN

De wijze waarop werkzoekenden op zoek zijn naar een baan en MKB’ers naar personeel zijn niet goed op elkaar afgestemd.

Waar werkzoekenden vooral vacaturesites (95%) en uitzendbureaus (83%) inzetten bij hun zoektocht naar een baan, gebruiken MKB-ondernemers vooral hun eigen website (65%) en hun persoonlijk netwerk (53%) om personeel te vinden. Direct naar de website van een organisatie gaan, staat bij werkzoekenden pas op de zevende positie van middelen om een baan te vinden, zo blijkt uit de MKB Marktmonitor 2011/2012 van TNO en uitzendorganisatie Unique.

Sociale media

Sociale media worden door beide groepen wel ingzet, maar deze winnen het nog niet van de meer traditionele middelen. Van de werkzoekenden geeft 22 procent aan een baan te zoeken via de zoekfunctie van social networks en 13 procent doet een oproep via deze netwerken. Van de MKB-werkgevers zet 29 procent een vacature op sociale media. Daarnaast gebruikt 20 procent de zoekfunctie van de sociale media bij de werving van personeel. Bij beide groepen is LinkedIn het meest populair.